Σε «Νέο Αρκάδι» απειλούν ότι θα μετατρέψουν… ολόκληρη την Κρήτη χιλιάδες πολίτες, αντιδρώντας στα σχέδια καταστροφής των χημικών της Συρίας στην ανατολική Μεσόγειο που έχουν ήδη δρομολογηθεί.
Οι ανακοινώσεις από διεθνείς οργανισμούς, σε συνέχεια των διεθνών αποφάσεων που επιβάλλουν στον Άσαντ να καταστρέψει το χημικό του οπλοστάσιο, αναφέρουν ότι επιλέχθηκε η θαλάσσια περιοχή στο τρίγωνο Μάλτας-Ιταλίας-Κρήτης για να πραγματοποιηθεί η εν λόγω επιχείρηση με τη μέθοδο της υδρόλυσης, και έχουν προκαλέσει συναγερμό σε φορείς, περιβαλλοντικές οργανώσεις και πολίτες, κυρίως της Κρήτης.
Οι προεργασίες έχουν ήδη γίνει και μέχρι τον Ιούνιο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η καταστροφή πάνω στο πλοίο «Cape Ray», με τη συνεργασία Αμερικάνων, Ρώσων, Ιταλών, Νορβηγών, Δανών, Κινέζων, Φινλανδών και φυσικά Σύρων. Πρόκειται για την πρώτη φορά που επιλέγεται η συγκεκριμένη μέθοδος για την καταστροφή χημικών, καθώς συνήθως αυτές οι διαδικασίες λαμβάνουν χώρα σε ειδικά εργοστάσια καύσης.
Η βασική ανησυχία δεν έγκειται στο ότι μπορεί να προκύψει μόλυνση από τη διαδικασία της υδρόλυσης, η οποία για πρώτη φορά γίνεται εν πλω, αλλά στον φόβο ενός πιθανού ατυχήματος, που μπορεί να προκαλέσει τεράστιες και ανεπανόρθωτες βλάβες σε όλο το οικοσύστημα της Μεσογείου.
Περισσότερες από 200 οργανώσεις και φορείς της Μεγαλονήσου διοργανώνουν συνεχή συλλαλητήρια και διαμαρτυρίες τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ δεν αποκλείουν και πιο δυναμικές παρεμβάσεις, ακόμα και την… αποστολή πλοίων και καϊκιών στο συγκεκριμένο σημείο της Μεσογείου, με στόχο τη διακοπή της διαδικασίας!
«Οι δυνητικοί κίνδυνοι έγκεινται στο ότι μέχρι σήμερα κανείς επίσημος φορέας δεν έχει επισημάνει τι μέτρα μπορούν να ληφθούν και πώς θα ανασχεθούν οι επιβαρύνσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον αν γίνει ατύχημα, μιας και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων δεν έχει γίνει. Ελλοχεύει ο κίνδυνος της διάχυσης δηλητηριωδών αερίων που, αν δεσμευθούν στο θαλάσσιο περιβάλλον, θα υπάρχει τεράστια επιβάρυνση με χρόνιες επιπτώσεις».
«Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί να μη γίνει η επεξεργασία με μια αποδεδειγμένη τεχνολογία, όπως αυτή της καύσης» αναρωτιέται ο επιστήμονας.
Η καταστροφή να γίνει στις χώρες που πούλησαν τα χημικά αυτά στη Συρία».
Και τονίζει: «Θα εξαντλήσουμε όλα τα νόμιμα μέσα με επίσημα διαβήματα, θα βγούμε μέχρι και στα ανοιχτά να εμποδίσουμε τη διαδικασία. Μπορεί να δείτε σκάφη να φεύγουν από την Κρήτη και να μεταβαίνουν στο σημείο για να την εμποδίσουν».
«Νέο Αρκάδι»
Ευάγγελος Βενιζέλος: «Εμείς προσπαθήσαμε, αλλά…»
Δηλαδή τα διαβήματα δεν έφεραν αποτέλεσμα διότι τα χημικά ήδη είχαν βρει λιμάνι στην Ιταλία -και προφανώς... δεν μπορούσε να υπάρξει «ακύρωση», για λόγους που δεν διευκρινίζονται-, ενώ οι διαμαρτυρίες του ελληνικού λαού και της ελληνικής κυβέρνησης δεν αποτελούν αρκετά ισχυρή αντίδραση, εφόσον δεν συνοδεύονται και από διαμαρτυρίες άλλων χωρών… Ο «πρωταγωνιστικός γεωστρατηγικός ρόλος της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου» μάλλον μετατρέπεται σε αυτόν του αδιάφορου κομπάρσου, όσον αφορά τα θέματα περιβαλλοντικής προστασίας και ασφάλειας…
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος υπογραμμίζει στη συνέχεια της επιστολής του ότι οι εγγυήσεις ασφάλειας που παρέχονται από τους διεθνείς οργανισμούς είναι επαρκείς και ότι η χώρα μας θα συμμετέχει στη διαδικασία υποστηρίζοντας την κάλυψη της θέσης του Επιστημονικού Διευθυντή Επαλήθευσης για το έργο με την υποψηφιότητα του καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Σεϊμένη, καθώς και με τη συμμετοχή ελληνικού πολεμικού πλοίου. Στο ίδιο μοτίβο κυμάνθηκαν οι απαντήσεις του Υπουργείου Εξωτερικών σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή. Το ΥΠΕΞ διαβεβαίωσε ότι... έλαβε διαβεβαίωση από την Ε.Ε. για την ασφάλεια του εγχειρήματος.
Αναλυτικά ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης αναφέρει:
«Φοβούμαι ότι οι υπεύθυνοι φορείς της Κρήτης δεν έχουν πλήρη ενημέρωση για τις προσπάθειές μας γύρω από το ζήτημα αυτό και τις διασφαλίσεις που έχουμε ήδη συγκεντρώσει. Επιτρέψτε μου, συνεπώς, να επαναλάβω πολύ συνοπτικά τα βασικά δεδομένα του ζητήματος, που έχει, κατ' επανάληψη, παρουσιάσει το Υπουργείο Εξωτερικών με δημόσιες ανακοινώσεις, κυρίως όμως ενώπιον της Βουλής και του Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής:
Α. Η Ελλάδα, διά του Υπουργείου Εξωτερικών, επεδίωξε ευθύς εξαρχής -με έντονα διπλωματικά διαβήματα και σειρές επαφών- να μην πραγματοποιηθεί στη Μεσόγειο, αλλά στον Ατλαντικό, η εν πλω υδρόλυση του τμήματος του χημικού οπλοστασίου της Συρίας, το οποίο πρέπει επιστημονικά να υπαχθεί στη διαδικασία αυτή. Δυστυχώς, παρά την ύπαρξη προσφοράς πορτογαλικού λιμένα στις Αζόρες (Ατλαντικός), αυτό δεν κατέστη δυνατό, διότι η Ιταλία είχε ήδη διαθέσει λιμάνι στην Καλαβρία για τη μεταφόρτωση των υλικών. Κυρίως, όμως, δεν κατέστη δυνατό γιατί δεν υπήρξε από άλλες μεσογειακές χώρες αντίδραση αντίστοιχη με την ελληνική και διότι η διαδρομή στη Μεσόγειο είναι μικρότερη, καθώς το συριακό λιμάνι εκκίνησης βρίσκεται στη Μεσόγειο και οι καιρικές συνθήκες κρίνονται από τον ΟΑΧΟ καταλληλότερες από αυτές του Ατλαντικού.
Β. Αφ’ ης στιγμής δεν κατέστη εφικτό να αποφευχθεί η πραγματοποίηση της εν πλω υδρόλυσης στη Μεσόγειο, εστιάσαμε την προσοχή μας στην ύπαρξη όλων των εγγυήσεων ασφαλείας σε σχέση με το θαλάσσιο περιβάλλον της Μεσογείου:
α. Οι εγγυήσεις οι οποίες μας παρέχονται είναι, πρώτον, πολιτικές και θεσμικές:
1. Η όλη επιχείρηση διεξάγεται σε εκτέλεση σχετικής Απόφασης του Συμβουλίου Ασφαλείας από τον ίδιο τον ΟΗΕ και τον αρμόδιο βραχίονα του, τον ΟΑΧΟ. Κανείς δεν μπορεί, διεθνώς, να εγγυηθεί περισσότερο την προστασία του περιβάλλοντος από τον ίδιο τον ΟΗΕ.
2. Η Διεθνής Σύμβαση Απαγόρευσης των Χημικών Όπλων απαγορεύει ρητά τη ρίψη στη θάλασσα οποιουδήποτε χημικού υλικού ή καταλοίπου. Ο ΟΗΕ, ο ΟΑΧΑ, η Κυβέρνηση των ΗΠΑ και όλες οι άλλες εμπλεκόμενες κυβερνήσεις διαβεβαιώνουν ότι τίποτα δεν πρόκειται να ριφθεί στη θάλασσα και ότι θα εφαρμοστεί πλήρως η σχετική Διεθνής Σύμβαση.
3. Κρίσιμο ρόλο στην απομάκρυνση των χημικών υλικών από τη Συρία με πλοία τους διαδραματίζουν δύο χώρες με εγνωσμένη περιβαλλοντική ευαισθησία: η Δανία και η Νορβηγία. Το νορβηγικό πλοίο ελλιμενίζεται κατά διαστήματα στη Λάρνακα και ελέγχεται από τις κυπριακές αρχές. Ένα μεγάλο μέρος των υλικών δεν υπόκεινται σε υδρόλυση και μεταφέρονται απευθείας από τα πλοία της Δανίας και της Νορβηγίας στην ξηρά για καταστροφή μέσω του ιταλικού λιμένα στην Καλαβρία.
4. Ο ΟΑΧΑ έχει ήδη διενεργήσει διεθνή διαγωνισμό για την ανάδειξη δύο εταιριών που θα μεταφέρουν τα κατάλοιπα της υδρόλυσης σε διάφορες χώρες για τελική καταστροφή σε ειδικές εγκαταστάσεις στην ξηρά ή για βιομηχανική εκμετάλλευση. Η Γερμανία έχει ήδη προσφερθεί να πραγματοποιήσει, σε ειδικές εγκαταστάσεις στο έδαφος της, την τελική καταστροφή σημαντικού μέρους των καταλοίπων της υδρόλυσης.
5. Όλα τα σχετικά στοιχεία είναι διαθέσιμα στο ευρύ διεθνές κοινό μέσω της ιστοσελίδας του ΟΑΧΟ, που εδρεύει στη Χάγη.
β. Εκτός, όμως, από τις πολιτικές και θεσμικές εγγυήσεις, παρέχονται και τεχνικές και πρακτικές εγγυήσεις:
1. Η Κυβέρνηση των ΗΠΑ, σε μακρά τηλεδιάσκεψη, παρουσίασε τα τεχνικά στοιχεία της εν πλω υδρόλυσης σε ειδικούς επιστήμονες του ελληνικού Γενικού Χημείου του Κράτους, που στελεχώνουν και την Εθνική Αρχή Απαγόρευσης των Χημικών Όπλων.
2. Ο ΟΑΧΟ προκήρυξε τη θέση του Επιστημονικού Διευθυντού Επαλήθευσης, για την οποία η Ελλάδα υποστηρίζει την υποψηφιότητα του Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Σεϊμένη, ο οποίος, ούτως ή άλλως, έχει την εμπειρία που απαιτείται ώστε να λειτουργήσει ως εθνικός εμπειρογνώμονας.
3. Η χώρα μας ενημερώνεται για τις τηλεδιασκέψεις που οργανώνει ο ΟΑΧΟ με διεθνείς περιβαλλοντικές ΜΚΟ για την επιχείρηση καταστροφής των χημικών όπλων της Συρίας. Το μείζον επιχείρημα του ΟΑΧΟ είναι ότι η διατήρηση του χημικού οπλοστασίου στη Συρία είναι αυτή που γεννά κινδύνους για τη Μεσόγειο και όχι η μεταφορά και καταστροφή υπό τον έλεγχο του ΟΗΕ. Καμία άλλη σχετική δραστηριότητα στη Μεσόγειο δεν είναι, κατά τον ΟΑΧΟ, τόσο διαφανής, ελεγχόμενη και ασφαλής.
4. Η εν πλω υδρόλυση θα διεξαχθεί υπό πλήρη διεθνή έλεγχο. Ήδη ζητήθηκε συμμετοχή στην επιχείρηση πλοίου του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο θα ακολουθεί το αμερικανικό σκάφος. Το πλοίο αποφασίσθηκε να διατεθεί από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
γ. Παρά τις εγγυήσεις αυτές, η Ελλάδα, διά του Υπουργείου Εξωτερικών, θέτει συνεχώς το ζήτημα σε πολιτικό επίπεδο στον ΟΗΕ, τον ΟΑΧΟ, την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις εμπλεκόμενες κυβερνήσεις και, ιδίως, την κυβέρνηση των ΗΠΑ, ώστε να μην υπάρξει κενό ή χαλάρωση. Στις 5 Απριλίου, στο άτυπο Συμβούλιο υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην Αθήνα και στις 16 Απριλίου, στη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών των μεσογειακών χωρών της ΕΕ, στο Αλικάντε της Ισπανίας, το ζήτημα αυτό θα τεθεί και πάλι με έμφαση.
δ. Η Ελλάδα έχει, συνεπώς, κάνει και εξακολουθεί να κάνει όλα όσα είναι πολιτικώς και οργανωτικώς αναγκαία και εφικτά, εκδηλώνοντας τη, με απόσταση, μεγαλύτερη ευαισθησία μεταξύ των μεσογειακών χωρών, ευρωπαϊκών και μη. Θα ήταν, όμως, λάθος να δημιουργήσουμε μόνοι μας μια αρνητική συζήτηση στη διεθνή τουριστική αγορά, όταν αλλά μεσογειακά κράτη δεν θέτουν καν το θέμα.
»Η Κρήτη, όπως όλες οι θαλάσσιες περιοχές της χώρας μας, πρέπει να έχει τη βεβαιότητα ότι έχουν διαμορφωθεί πλήρεις και πολλαπλές εγγυήσεις ασφαλείας για το θαλάσσιο περιβάλλον της Μεσογείου, ως προς την επιχείρηση καταστροφής του χημικού οπλοστασίου της Συρίας. Το πρόσφατο περιστατικό στις ακτές της Μυκόνου δείχνει ότι από αλλού μπορεί να προκύψει πρόβλημα στη Μεσόγειο και όχι από τις επίσημες δραστηριότητες του ΟΗΕ.
»Το Υπουργείο Εξωτερικών και οι ειδικοί επιστήμονες είναι στη διάθεσή σας για περαιτέρω πληροφόρηση».
Κρίτων Αρσένης στο zougla.gr: «Αστείες οι απαντήσεις της κυβέρνησης για την καταστροφή των χημικών»
Ο νεαρός ευρωβουλευτής τονίζει αναλυτικά: «Είμαι ενάντια στην καταστροφή των χημικών στα ανοιχτά της Κρήτης για δύο λόγους: πρώτον, γιατί δεν διαθέτουμε τις επιστημονικές εγγυήσεις για τη μέθοδο που θα χρησιμοποιηθεί και, δεύτερον, γιατί είμαι κατά των χημικών όπλων και γενικά του πολέμου. Δεν θέλω να παράγονται χημικά όπλα και να πωλούνται είτε νόμιμα είτε παράνομα. Κι αυτό μπορεί να σταματήσει όταν οι εταιρείες που τα παράγουν και αποκομίζουν υπερκέρδη αναλάβουν το κόστος από τη χρήση ή την καταστροφή τους που σήμερα επωμίζονται τρίτες χώρες και λαοί. Το να καταστρέφουν λοιπόν τα χημικά μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας αυτό βολεύει μόνο αυτές τις εταιρείες.
»Εν τω μεταξύ βλέπουμε την ελληνική κυβέρνηση να συμμετέχει σ’ ένα παιχνίδι που δεν συνάδει με τα συμφέροντα της χώρας. Και το παιχνίδι αυτό, που περιέχει παραπληροφόρηση, διασπορά αντιφατικών ειδήσεων, μη γνωστοποίηση στοιχείων κ.λπ. έχει επιλεγεί γιατί δεν θέλουν να έχουν αντιδράσεις. Παρ' όλα αυτά οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν και αυτό προκαλεί ανησυχία σε όσους ηγούνται της επιχείρησης καταστροφής των χημικών στα διεθνή ύδατα.
»Είναι αξιοσημείωτο ότι πληροφορηθήκαμε για την επιχείρηση από δημοσιογράφους και όχι από την ελληνική κυβέρνηση ή τον Ο.Η.Ε. Έκανα την πρώτη ερώτηση αμέσως αφότου διάβασα τα δημοσιεύματα και παράλληλα ζήτησα και από την κυβέρνηση, που έχει και την προεδρία της Ε.Ε., να πάρει θέση. Αρχικά, ο κ. Βενιζέλος προσπάθησε να αποφύγει οποιαδήποτε απάντηση, ενώ ύστερα από πιέσεις είπε ότι "δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα", παραπέμποντας σε μία συνάντηση τριών περιβαλλοντικών οργανώσεων με τον διευθυντή του Οργανισμού για την καταστροφή των χημικών.
»Ωστόσο, όπως αποκαλύφθηκε, οργάνωση με το όνομα Oceanica δεν υπάρχει, η WWF ανακοίνωσε ότι δεν συμμετείχε στη συνάντηση, ενώ η Greenpeace έχει εκφράσει δημόσια τις ανησυχίες της για την όλη διαδικασία. Ακολούθως επέλεξε να ενημερώσει το Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής λέγοντας ότι η κυβέρνηση έχει κάνει πολλές ενέργειες για να αποτρέψει την επιχείρηση, χωρίς να τις κατονομάσει, ότι θα αναλάβει πρωτοβουλίες και ότι “όλα θα πάνε καλά”, γιατί υπάρχει η εγγύηση των μεγάλων δυνάμεων. Τέλος, κι αφού έχουν περάσει δύο μήνες από τη δημοσιοποίηση του θέματος, ο κ. Βενιζέλος μάς λέει ότι "δυστυχώς τώρα πλέον δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, είμαστε προ τετελεσμένων". Δηλαδή κροκοδείλια δάκρυα κατόπιν εορτής. Όλα αυτά προκαλούν θλίψη και οι απαντήσεις είναι αστείες».
Τη ματαίωση της διαδικασίας καταστροφής των χημικών όπλων της Συρίας στη Μεσόγειο ζήτησε και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, με επιστολή του προς τους προέδρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, καθώς και προς την Ύπατη Εκπρόσωπο της ΕΕ για τις Εξωτερικές Σχέσεις.
Έσχατη νόμιμη λύση: στον Άρειο Πάγο οι Κρητικοί
Οι Κρητικοί όμως εμφανίζονται αποφασισμένοι και, δεδομένης της παραδοχής της κυβέρνησης ότι η διαδικασία θα συνεχιστεί κανονικά, παρά τις «ενστάσεις» που προέβαλλε η ίδια, σκοπεύουν να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους. Οι φορείς της Κρήτης, προσπαθώντας να εξαντλήσουν όλα τα νόμιμα μέσα, προσέφυγαν με αναφορά τους και στον Άρειο Πάγο.
Μεταξύ άλλων στην αναφορά τονίζονται τα εξής:
«ΕΠΕΙΔΗ όλοι εμείς οι Κρητικοί, που υπογράφουμε την παρούσα αναφορά, και ο λαός της Κρήτης που εκπροσωπούμε, διαμορφώνουμε και αναπτύσσουμε την προσωπικότητά μας στο ιστορικό αυτό νησί και θα αντισταθούμε με κάθε μέσο υπό το πρίσμα της ακροτελεύτιας διάταξης του άρθρου 120 παρ. 4 του Συντάγματος ενάντια σε καθένα που επιχειρεί να καταλύσει το Νόμο.
»ΕΠΕΙΔΗ υπάρχουν ποινικές ευθύνες από πράξεις και παραλείψεις αναφορικά α) στην εφαρμογή του νόμου 4042/2011 (περιβαλλοντική ευθύνη) και β) την εφαρμογή του νόμου 4014/2011 (ΦΕΚ Α’ 209/2011) σ.σ. με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 107017/28.8.2006 (εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων)
»ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΥΜΕ τις παραπάνω ιστορούμενες παραβιάσεις του Διεθνούς, του Ενωσιακού και του Ελληνικού δικαίου.
»Κάνουμε επίκληση στην ευαισθησία και στα γρήγορα ανακλαστικά που έχετε επανειλημμένως επιδείξει και ζητούμε να προβείτε σε όλες τις νόμιμες ενέργειες για τη διερεύνηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών κατά παντός υπευθύνου αναφορικά στις πράξεις και παραλείψεις σε επίπεδο διαφάνειας της διαδικασίας και λήψης μέτρων πρόληψης από τη διενεργούμενη μεταφορά των χημικών όπλων της Συρίας.
»Εφόσον το κρίνετε σκόπιμο να γνωμοδοτήσετε αναφορικά στην υπεροχή της εθνικής μας νομοθεσίας έναντι της Απόφασης του OPCW, που προβλέπει την ανέλεγκτη μεταφορά επικίνδυνων χημικών όπλων μέσα από τα εθνικά χωρικά μας ύδατα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου