Οι Βρετανοί για πρώτη φορά μετακινούν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, σε νέο εκθεσιακό χώρο μέσα στο Μουσείο, την γκαλερί «Σάνσμπερι», η οποία δημιουργήθηκε με ιδιωτική χορηγία 25 εκατομμυρίων στερλινών.
Ωστόσο για μια ακόμα φορά, σαν να τους ανήκαν, οι Βρετανοί υπεύθυνοι του Μουσείου εκμεταλεύονται τα Μάρμαρα -τα οποία επιμένουν προκλητικά να αποκαλούν «Ελγίνεια» - για καθαρά δικό τους κέρδος, αυτή τη φορά με τσουχτερό μάλιστα εισιτήριο.
Η ανακοίνωση ανήκει στο ίδιο το Βρετανικό Μουσείο. Ο αποχωρών πρόεδρος Νάιαλ Φιτζέραλντ το ανακοίνωσε δημόσια, προαναγγέλλοντας την πρώτη μεγάλη έκθεση με αντικείμενα από τις μόνιμες συλλογές. Ο χαρακτηρισμός «blockbuster», που χρησιμοποιείται μάλιστα για τις χολιγουντιανές ταινίες, φανερώνει την καθαρά εμπορική διάθεση με την οποία αντιμετωπίζεται το όλο εγχείρημα...
Αυτό το οποίο βεβαίως πρέπει να σημειώσουμε είναι ότι μέχρι σήμερα, ένα από τα βασικά επιχειρήματα των Βρετανών για τη μη επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα ήταν πως οι επισκέπτες μπορούν να τα δουν δίχως να πληρώσουν εισιτήριο. Το κληροδότημα Τέρνερ, με βάση το οποίο λειτουργεί το Μουσείο, ορίζει ότι στη μόνιμη έκθεσή του η είσοδος είναι ελεύθερη.
Η συγκεκριμένη όμως έκθεση θα είναι περιοδική, άρα οι επισκέπτες θα πρέπει να καταβάλουν το υψηλό αντίτιμο. Κάτι το οποίο ασφαλώς αναιρεί το επιχείρημα το οποίο έχουν χρησιμοποιήσει ουκ ολίγες φορές οι Βρετανοί.
Αίσθηση ακόμα προκαλεί το γεγονός ότι το μεγάλο έργο του Φειδία και των μαθητών του, το οποίο αποτελεί ενιαίο σύνολο, θα διασπαστεί καθώς ορισμένα τμήματα θα μεταφερθούν στη νέα έκθεση, ενώ κάποια άλλα θα παραμείνουν στην γκαλερί «Ντουβέν». Ο χαρακτήρας και ο τρόπος έκθεσης των Μαρμάρων του Παρθενώνα δέχεται έτσι ένα ισχυρό πλήγμα.
Μάλιστα ειδικοί επισημαίνουν πως αυτή η μετακίνηση δεν είναι καθόλου εύκολη, καθώς πρέπει να διασφαλιστεί πως τα Μάρμαρα δεν θα υποστούν ζημιές, κάτι το οποίο μόνο βέβαιο δεν είναι...
Το άρθρο της εφημερίδας, με αφορμή αυτή την μετακίνηση, επαναφέρει στο προσκήνιο όλο το θέμα που έχει δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα με τις δηλώσεις του Τζορτζ Κλούνεϊ και του Μπιλ Μάρεϊ που είχαν ταχθεί ευθέως και δημοσίως υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων στην Ελλάδα.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας Έθνος, η χώρα μας ζητά την επιστροφή τους ακριβώς ως μοναδικού συνόλου, το οποίο, μάλιστα, σχετίζεται με ένα μοναδικό αρχιτεκτόνημα. Η αρχαιολογική δεοντολογία δεν επιτρέπει την παρουσίασή τους αποσπασματικά, σαν να επρόκειτο για κάτι αυτούσιο και αυθύπαρκτο. Αυτή η μεταχείριση συνιστά μια ακόμη προσβολή για τα αρχαία μας από το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο όχι μονάχα χάνει ένα ένα τα επιχειρήματά του ως προς την παρακράτησή τους, αλλά κάνει και απρέπειες όπως αυτή που ετοιμάζει: και να τα «εμπορευθεί» με την καταβολή εισιτηρίου και να αλλοιώσει το σύνολο με τη διάσπασή του.
Άλλωστε στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα, τα γλυπτά του Παρθενώνα εκτίθενται σε έναν ολόκληρο όροφο, απέναντι από την Ακρόπολη.
Οι Βρετανοί, επί του παρόντος, δεν συζητούν καμία περίπτωση επιστροφής των Μαρμάρων και το μόνο που σκέφτονται είναι η επιτυχία που πρέπει να έχει έκθεση που ετοιμάζουν για την άνοιξη του 2015 και έχει θέμα: «Η ομορφιά του αρχαιοελληνικού σώματος».
Ένας εκπρόσωπος του Μουσείου ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι αρχαίοι Έλληνες επινόησαν την ιδέα του ανθρώπινου σώματος στην τέχνη ως ένα αντικείμενο ομορφιάς και κομιστή του νοήματος. Η έκθεση θα είναι μια νέα ματιά στο σώμα στην ελληνική τέχνη και τη σκέψη, καθώς και οι συνδέσεις του με άλλους πολιτισμούς του κόσμου».
Αυτό που παρέλειψε ο υπεύθυνος να αναφέρει ήταν η βίαιη... αποσύνδεσή τους από τον χώρο στον ανήκουν καθώς και από τον τόπο της δημιουργίας τους.
Η ανακοίνωση ανήκει στο ίδιο το Βρετανικό Μουσείο. Ο αποχωρών πρόεδρος Νάιαλ Φιτζέραλντ το ανακοίνωσε δημόσια, προαναγγέλλοντας την πρώτη μεγάλη έκθεση με αντικείμενα από τις μόνιμες συλλογές. Ο χαρακτηρισμός «blockbuster», που χρησιμοποιείται μάλιστα για τις χολιγουντιανές ταινίες, φανερώνει την καθαρά εμπορική διάθεση με την οποία αντιμετωπίζεται το όλο εγχείρημα...
Αυτό το οποίο βεβαίως πρέπει να σημειώσουμε είναι ότι μέχρι σήμερα, ένα από τα βασικά επιχειρήματα των Βρετανών για τη μη επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα ήταν πως οι επισκέπτες μπορούν να τα δουν δίχως να πληρώσουν εισιτήριο. Το κληροδότημα Τέρνερ, με βάση το οποίο λειτουργεί το Μουσείο, ορίζει ότι στη μόνιμη έκθεσή του η είσοδος είναι ελεύθερη.
Η συγκεκριμένη όμως έκθεση θα είναι περιοδική, άρα οι επισκέπτες θα πρέπει να καταβάλουν το υψηλό αντίτιμο. Κάτι το οποίο ασφαλώς αναιρεί το επιχείρημα το οποίο έχουν χρησιμοποιήσει ουκ ολίγες φορές οι Βρετανοί.
Αίσθηση ακόμα προκαλεί το γεγονός ότι το μεγάλο έργο του Φειδία και των μαθητών του, το οποίο αποτελεί ενιαίο σύνολο, θα διασπαστεί καθώς ορισμένα τμήματα θα μεταφερθούν στη νέα έκθεση, ενώ κάποια άλλα θα παραμείνουν στην γκαλερί «Ντουβέν». Ο χαρακτήρας και ο τρόπος έκθεσης των Μαρμάρων του Παρθενώνα δέχεται έτσι ένα ισχυρό πλήγμα.
Μάλιστα ειδικοί επισημαίνουν πως αυτή η μετακίνηση δεν είναι καθόλου εύκολη, καθώς πρέπει να διασφαλιστεί πως τα Μάρμαρα δεν θα υποστούν ζημιές, κάτι το οποίο μόνο βέβαιο δεν είναι...
Το άρθρο της εφημερίδας, με αφορμή αυτή την μετακίνηση, επαναφέρει στο προσκήνιο όλο το θέμα που έχει δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα με τις δηλώσεις του Τζορτζ Κλούνεϊ και του Μπιλ Μάρεϊ που είχαν ταχθεί ευθέως και δημοσίως υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων στην Ελλάδα.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας Έθνος, η χώρα μας ζητά την επιστροφή τους ακριβώς ως μοναδικού συνόλου, το οποίο, μάλιστα, σχετίζεται με ένα μοναδικό αρχιτεκτόνημα. Η αρχαιολογική δεοντολογία δεν επιτρέπει την παρουσίασή τους αποσπασματικά, σαν να επρόκειτο για κάτι αυτούσιο και αυθύπαρκτο. Αυτή η μεταχείριση συνιστά μια ακόμη προσβολή για τα αρχαία μας από το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο όχι μονάχα χάνει ένα ένα τα επιχειρήματά του ως προς την παρακράτησή τους, αλλά κάνει και απρέπειες όπως αυτή που ετοιμάζει: και να τα «εμπορευθεί» με την καταβολή εισιτηρίου και να αλλοιώσει το σύνολο με τη διάσπασή του.
Άλλωστε στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα, τα γλυπτά του Παρθενώνα εκτίθενται σε έναν ολόκληρο όροφο, απέναντι από την Ακρόπολη.
Οι Βρετανοί, επί του παρόντος, δεν συζητούν καμία περίπτωση επιστροφής των Μαρμάρων και το μόνο που σκέφτονται είναι η επιτυχία που πρέπει να έχει έκθεση που ετοιμάζουν για την άνοιξη του 2015 και έχει θέμα: «Η ομορφιά του αρχαιοελληνικού σώματος».
Ένας εκπρόσωπος του Μουσείου ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι αρχαίοι Έλληνες επινόησαν την ιδέα του ανθρώπινου σώματος στην τέχνη ως ένα αντικείμενο ομορφιάς και κομιστή του νοήματος. Η έκθεση θα είναι μια νέα ματιά στο σώμα στην ελληνική τέχνη και τη σκέψη, καθώς και οι συνδέσεις του με άλλους πολιτισμούς του κόσμου».
Αυτό που παρέλειψε ο υπεύθυνος να αναφέρει ήταν η βίαιη... αποσύνδεσή τους από τον χώρο στον ανήκουν καθώς και από τον τόπο της δημιουργίας τους.
πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου